Potrivit art. 9 din Ordonanța de urgență nr. 111 din 8 decembrie 2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, concediul și indemnizația lunară se cuvin pentru fiecare dintre nașteri, iar durata de acordare a concediului se prelungește corespunzător în cazul suprapunerii a două sau mai multor situații de natură a genera acest drept.
Pe perioada suprapunerii situațiilor a două drepturi de indemnizație pentru concediu creștere copil se acordă o singură indemnizație, care se majorează în acest caz, cu suma de 1.250 lei pentru cel de-al doilea copil (art.9, alin.4 din OUG 111/2010).
Citește mai departe...
În Monitorul Oficial cu numărul 44 din data de 22 ianuarie 2020 a fost publicat ORDINUL nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, și a modelului și conținutului unor formulare.
Citește mai departe...
În ceea ce privește punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, Inspecţia Muncii a făcut următoarele precizări:
v în termen de 60 de zile de la data înființării Registrului electronic de evidență a zilierilor, respectiv 20.12.2019, se va elabora și publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ordinul Ministrului Muncii și Protecției Sociale. Acest ordin va stabili metodologia de întocmire și transmitere a registrului electronic de evidență a zilierilor, precum și înregistrările care se efectuează în acesta; potrivit alin. (1) al art. V din OUG nr. 26/2019, prevederile de la art. I pct. 5 si 7 se aplică începând cu data intrării în vigoare a Ordinului Ministrului Muncii și Protecției Sociale prevăzut la art. 4^1 din Legea nr. 52/2011, inclusiv cu cele aduse prin ordonanța de urgență menționată.
Citește mai departe...
În Monitorul Oficial cu numărul 1054 din data de 30 decembrie 2019 s-a publicat LEGEA nr. 263/2019, aceasta abrogă articolele din Codul Fiscal care prevăd că, baza de calcul pentru contribuţia la sănătate şi cea de asigurări sociale pentru veniturile obţinute în baza unui contract part-time sau cu norma întreagă trebuie calculate la nivelul salariului minim pe economie, dacă brutul realizat corespunzător zilelor lucrătoare din luna în care contractele au fost active este mai mic decat salariul minim pe economie.
Astfel, de la 1 ianuarie 2020, CAS şi CASS se datorează la venitul brut efectiv obţinut de angajat şi nu la salariul minim brut pe ţară.
Citește mai departe...
Începând cu data de 1 ianuarie 2020, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, prevăzut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 2.230 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 13,327 lei/oră.
Citește mai departe...
1. Majorarea valorii tichetelor de masă
Urmează a fi majorată valoarea nominală a unui tichet de masă de la suma de 15,18 lei la 20 de lei.
Proiectul de Lege pentru modificarea art. 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare a fost adoptat de Senat la finalul lunii septembrie şi trimis pentru dezbatere la Camera Deputaţilor.
Citește mai departe...
Munca nedeclarată poate îmbrăca mai multe forme, ITM Harghita identificând 8 activități care se încadrează în muncă nedeclarată sau muncă la negru.
Astfel, potrivit reprezentanților ITM Harghita munca la negru este un fenomen complex, care se poate manifesta sub mai multe forme. Printre cele mai frecvente se numără:
v Prestarea unor activități de muncă pentru un angajator (persoană fizică sau juridică) în baza unei înțelegeri verbale, fără încheierea în prealabil a unui contract individual de muncă și realizarea documentației necesare la angajare – este forma de muncă la negru cel mai des întâlnită;
v Efectuarea perioadei de probă (de regulă, aceasta durează trei luni) fără încheierea unui contract individual de muncă;
v Prestarea unor activități casnice în gospodării individuale fără încheierea unui contract individual de muncă;
Citește mai departe...
În cazul în care persoanele fizice rezidente române sau persoanele fizice străine care au devenit rezidente în România obţin venituri din pensii din străinătate, de natura celor impozabile în România, datorează în Romania impozit pe veniturile din pensii, potrivit articolului 130, alin. (1) din Codul Fiscal.
Ce înseamnă venituri din pensii?
Potrivit art. 99, alin (1) din Codul Fiscal, veniturile din pensii reprezintă sume primite ca pensii de la fondurile înfiinţate din contribuţiile sociale obligatorii făcute către un sistem de asigurări sociale, inclusiv cele din fonduri de pensii facultative şi cele finanţate de la bugetul de stat, diferenţe de venituri din pensii, precum şi sume reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflaţie.
Citește mai departe...
Potrivit notei de fundamentare, se estimează că majorarea propusă va avea efecte pozitive asupra creșterii economice prin stimularea ocupării, creşterii puterii de cumpărare a salariaţilor și reducerii muncii la negru.
Schimbări preconizate:
Se propune ca salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată să fie majorat la 2.262 lei lunar începând cu data de 1 ianuarie 2020, ceea ce reprezintă o creștere de 8,7 % față de luna decembrie 2019.
Citește mai departe...
Persoanele care au calitatea de asigurat sunt asigurate pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate și au dreptul la concediu medical și la indemnizație de asigurări sociale de sănătate.
Potrivit OUG 158/2005 actualizată, concediul medical poate să intervină în următoarele situații:
1 - starea de maternitate;
2 - risc maternal;
3 - situația în care este necesară îngrijirea copilului bolnav;
4 - situația în care se impune prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă exclusiv pentru situațiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale;
5 - starea de incapacitate temporară de muncă care este cauzată de boală obișnuită sau de accidente în afara muncii.
Citește mai departe...